2012. november 2.

Kétszer kötött sál

Nyaktekerészeti mellfekvenc. Ma reggel a bicajon ülve ez jutott eszembe, ahogyan kisiskolás korunkban ritmusosan mondogattuk, jókat derülve a furcsa kifejezésen. Hát én most pontosan ilyet készítettem, hosszú-vékony tekergőset, egy rózsaszín, csipkés sál-kígyót.
Egy szép, szolid, nagyon puha, de önmagában talán kicsit konvencionális szürke kockás tunikához készült.

A kézimunkában számomra az az izgalmas, hogy hiába képzelem el előre, mit fogok készíteni, munka közben valahogy önálló életre kel a darab, és a kezem alatt szépen elmeséli, hogy ő milyen szeretne lenni valójában. És akkor nincs mese, vagy tiszteletben tartom őkelme óhaját, vagy csak azért is addig alakítgatom, amíg olyan nem lesz, amilyennek én elképzeltem.
Ez a sál például eredetileg halványrózsaszínnek készült, egy bizonyos árnyalatban, csakhogy olyan színű fonalat nem sikerült vennem sehol, ezért aztán egy jóval sötétebb színű fonalból kezdtem neki. Képzeletemben lágyan omló volt a sál, áttetsző a csipkeminta. A valóságban a horgolópamut kellemesen köthető alapanyagnak bizonyult, szépen ki is adta a csipkemintát, de lágyan omlónak éppen nem nevezném. És mivel a sima szemek mind a sál színén, a fodítottak meg a fonákján vannak, a két széle becsavarodott, tömzsi kígyócskává varázsolva csipkés álmomat.
Már egészen megbarátkoztam vele, hogy akkor ez egy mályvaszínű, "markáns" csipkekígyó lesz, amikor elfogyott a fonal. Sebaj, emlékeztem még rá, hogy hol vettem egy fél évvel ezelőtt, gondoltam, veszek még egy gombolyaggal. Így tudtam meg, amiről eddig fogalmam sem volt, hogy a fonalaknak is van szezonális divatja, és ennek megfelelően félévente változik a kollekció, akárcsak a konfekcióiparban. Az az árnyalat tehát már az interneten sem szerezhető be. No, ekkor komolyan töprengeni kezdtem, hogy mi legyen a sállal. Egészítsem ki egy másik színnel? Neeem. Mondjak le a két végére tervezett bojtokról? Semmiképp.

Végül feltúrtam az összes fonalrejtekhelyet a házban, és találtam egy hatalmas gombolyag vékony, babarózsaszín fonalat. Hurrá, a soha el nem fogyó gombolyag! Komolyan az, kötöttem már belőle ruhácskát a kislányomnak, babacipőt, gyereksálat, és még mindig ugyanannyi van belőle.

Nekiláttam tehát újra a hosszú, vékony, csipkés sálnak. Ezúttal a két szélére vékony rizsszegélyt is kötöttem, hátha így kevésbé göndörödik be.


Nos, akár a fejem tetejére is állhatok, ez a sál göndörödni akar, és punktum.  Kicsit azokra a nyolcvanas évekbeli hosszú, vékony sálakra emlékeztet így, amelyeket annak idején kötőgéppel kötöttek, és a két oldaluk szintén gyűrűsen betekeredett.


No, de ez egyáltalán nem baj, éppen ez a csipkemintával ötvözött tekeredés teszi izgalmassá ezt a sálat. És mivel most már nem kellett aggódnom, hogy túl kevés lesz az alapanyag, csak kötöttem és kötöttem... A végén alig bírtam abbahagyni.
Ilyen lett a végeredmény, aztán megmutatom a mintát is:
 


Jelmagyarázat: - sima, két szemet simán összekötök, egy szemet leemelek, a következőt simán lekötöm és a leemelt szemet áthúzom rajta, o ráhajtás
Nyolccal osztható szemszám + 2 szélszem. A rajzon a minta színe látszik, minden vissza sor csupa fordított. Maga a minta a szürke 8 szemből áll, ez ismétlődik tetsződlegesen sokszor. Érdemes megfigyelni a két szélét is, ahol szükség szerint el kell hagyni egy fogyasztást-ráhajtást, nehogy változzon a szemszám.



-
-
-
-
o
-
-
-
-
-
-
o
-
-
15
-
-
o
-
-
-
o
-
o
-
-
-
-
13
-
-
-
o
-
o
-
-
-
o
-
o
11
-
-
-
-
-
o
-
-
-
-
-
-
o
-
9
o
-
-
-
-
-
-
o
-
-
-
-
-
-
7
-
-
-
o
-
o
-
-
-
o
-
o
5
-
-
o
-
-
-
o
-
o
-
-
-
-
3
-
o
-
-
-
-
-
-
o
-
-
-
-
-
1







 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése